Jooga yrityksille -  mielen rauhaa ja kehon huoltoa


Sanottua

"Porukka on ollut erittäin tyytyväinen." - A. Carlberg, Senior HR Manager

Nimettömät palautteet:

"Toivon, että tästä tulee vaikkapa kerran kuussa tapahtuva tapahtuma. Kiiiitos :)"

"Yes, nastaa"

"Aki Saikon ohjaustapa ja taitavat sanavalinnat ovat innostavia, selkeyttäviä ja kannustavia. Motivaatiota lisäävät joogan liikesarjat, jotka oli oikeasti mahdollista tehdä."

"Yksinkertaisilla harjoituksilla oli ällistyttävän voimakas vaikutus. Akin opetus ja olemus kutsuvat mukaansa jonnekin, mitä on vaikea kuvata, mutta jossa on tosi helppoa olla, rauhoittua ja jonne on antoisaa jäädä viipyilemään."

"En tiennyt että meditaatio voi olla niin simppeliä ja vahvasti pysäyttävää."

"Aki on huippu ja huomioi koko ajan osallistujien yksilölliset erot."

"Sisältö, ohjaus ja vuorovaikutus kiitettävää settiä."

"Selkeä, levollinen ja rauhoittava opetustyyli."


Siis mitä?

Hyvinvointia kohentavat ja ylläpitävät räätälöidyt joogatunnit työpaikalla tai online. Kehonhuolto, stressinhallinta ja mielenhallinta samassa paketissa. Laadukkain joogan ohjaus/opetus tapahtuu perinteisessä lähiopetuksessa, jossa vuorovaikutus on mahdollista ja jokainen huomioidaan yksilönä. Online-tunneille sopivat parhaiten helpot tai täydentävät harjoitukset.

Fyysisesti maltilliset harjoitukset sopivat aina vasta-alkajille. Tuntien henki on leppoisa ja yksilöllisyyttä kunnioittava. Laadun varmistamiseksi harjoitusten sisältö suunnitellaan aina kunkin ryhmän tarpeisiin sopivaksi, jolloin harjoitukset elävät ja uudistuvat ryhmän tarpeiden mukaan. Alla esimerkkejä tunneista, jotka voidaan pitää suomeksi tai englanniksi.

Aamujooga

Hathajoogaan perustuva aamujooga ja on maltillisella tavoin dynaamisesti virittynyttä. Valmistelet kehoa alkavaan päivään, etsit hengityksen ja liikkeen välistä yhteyttä. Virkistät selkärankaa ja kehoa, kirkastat mieltä. Asennot ja liikesarjat ovat konstailemattomia, mutta vaikuttavia. Lopussa rentoudut hetken, kuulostelet  ja annat myös mielen asettua tuokioksi levolliseen asentoon. Tunti sisältää yksinkertaisia keskittymiskykyä kohentavia harjoituksia. Tunnin pituus 45 - 60 minuuttia. Tarjolla eri pituisina kursseina tai yksittäisenä harjoituksena. Mahdollisuus harjoitustallenteeseen.

Iltapäiväjooga

Myös hathajoogaa ja melko rauhallisesti virittynyt joogatunti. Etsit hengityksen ja liikkeen välistä yhteyttä kehoasi kuunnellen. Asennot ja liikesarjat ovat yksinkertaisia, mutta vaikuttavia. Vetristät koko kehoa työpäivän päätteeksi. Harjoitus sisältää ohjattua ja itsenäistä rentoutumista. Harjoitus vaikuttaa hermostoa rauhoittavasti, auttaa palautumaan, irrottautumaan työasioista, kiireen tunteesta ja kohentaa yöunen laatua. Tunnin pituus 60 - 90 minuuttia. Tarjolla eri pituisina kursseina tai yksittäisenä harjoituksena. Mahdollisuus harjoitustallenteeseen.

Demotunti tai joogatapahtuma

Harjoitus jonka avulla tutustut kätevästi Akin Asanan joogaharjoituksiin tai tunti teeman / toiveittesi mukaan. Pituus 60 - 120 minuuttia.

Lötko-Aki

Rentohenkinen, vapaamielinen ja helppo harjoitus kaikille, jotka varmuudella tietävät olevansa aivan liian jäykkiä ja kankeita tavalliseen joogaan. Kehon mukavasti vetristyessä päätä kiristävä ruuvikin sopivasti löystyy. Pituus 60 - 90 minuuttia.

Äijäjooga

Miesten oma jooga. Kaikille jotka toivovat elämänsä olevan notkeampaa. Lempeys/fyysisyys vaihtelee osallistujien mukaan. Rento, kilpailu- ja tittelivapaa harjoitusvyöhyke. Pituus 60-90 minuuttia. Toteutus myös kurssimuotoisena.

Lantun tyhjennys

Perusteellinen näkökulman vaihdos ja irtiotto ylikiristyneistä hermoista, päivän kiireistä ja huolista. Joogaharjoitus ja meditaatioharjoitus. Pituus 2h.

Online-jooga (nettijooga) ja tallenteet

Live-stream tunnit tai tallenteet yrityksille sopimuksen mukaan. Hengähdä hetkeksi tai pidemmäksi hetkeksi töiden ohessa. Osallistu  helposti ja kätevästi. Pituus 15 - 90 minuuttia. 


Miksi?

Jooga on ikivanha holistinen menetelmä, jossa on lukuisia suuntauksia ja joka mukautuu moniin tarpeisiin. Erityisesti säännöllisen joogan hyödyt ovat moninaiset. Se lisää kehon liikkuvuutta ja hallintaa, sekä notkeutta ja tasapainoa. Se vahvistaa syviä lihasryhmiä ja lievittää monia kroonisia kipuja, sekä helpottaa ja rauhoittaa erilaisia psykofyysisiä jännitystiloja. 

Kehomme on saumattomassa yhteydessä mieleen. Fyysisesti maltillisen joogan avulla on erinomainen tilaisuus lievittää tehokkaasti stressiä ja ennaltaehkäistä loppuunpalaminen. Itsetuntemus ja kyky tunnistaa omia voimavaroja vahvistuvat, jolloin on helpompi ehkäistä erilaisia kiputiloja ja sairauspoissaoloja. Pysyvästi stressittömämpi työarki edellyttää syvempää ymmärrystä stressin syistä ja keinoista joilla niihin voidaan vaikuttaa. Säännöllinen joogaharjoitus pureutuu tähän. Jooga auttaa myös kohentamaan keskittymiskykyä ja hallitsemaan ajatuksia sekä tunteita. Tunneilta löydät niin ikään työkaluja itsenäiseen rentoutumiseen, luonnolliseen hengitykseen ja parempaan yöuneen. Tunneilla myös kuulet esimerkkejä joogan myönteisistä fyysisistä ja psyykkisistä vaikutuksista.

Joogassa oma kokemus on tärkein. Kokemuksen kuulostelu ja luonnollinen hengitys ovat tie antoisaan harjoitukseen. Ei ole yhdentekevää minkälaista jooga on. Harjoituksessa on tilaisuus irrottautua suoritusvaihteesta, mikä on nykyaikana ylellisyyttä. Tasapainoisen fyysisen harjoituksen jälkeen keho ja mieli asettuvat lepoon, raviten itseään hiljaisuuden syvästä lähteestä. Palaudut, voimistut. Akin Asanan jooga perustuu sovellettuun SJL®-joogaan, joka on nykyaikaan sopiva, mutta vanha meditatiivinen hathajoogan muoto, johon liittyy pitkä osaamisen perinne. Vaikka oma kokemus on tärkein, joogan vaikutuksista on runsaasti rohkaisevaa tutkimustietoa. Eräs tuoreimmista: Joogan vaikutukset stressiin terveydenhuollon ammattilaisilla, Oulun yliopisto.

Läsnäolon "taitoa" voi opetella joogan avulla, jonka juuret ulottuvat tuhansien vuosien taakse. Kyky tarkkaavaisuuteen ja keskittymiskyvyn koheneminen ovat henkisiä itsepuolustustaitoja hektisessä ja aistiärsykkeitä tulvivassa nykyajassamme. Nämä taidot palkitsevat monin tavoin: Turha multitasking (hosuminen) vähenee, kyky keskittyä olennaiseen kohenee. Pienikin, mutta säännöllinen harjoitus on avain suureen muutokseen.

Kaikki tieto tai tietäminen ei ole sanallista, vaan kehomme ja mielemme viestii jatkuvasti myös muilla keinoin. Tämän viestinnän tarkkailu ja ymmärtäminen, on väylä terveempään arkeen, avarampaan tietoisuuteen ja tuloksellisempaan toimintaan.


Missä?

Lähiopetustunnit pidetään yrityksen tiloissa tai yhteisesti sovitussa paikassa (joogasalissa).

Referenssejä

  • Oracle Finland Oy
  • Terveystalo Oyj
  • Asuntosäätiö-konserni


Kysyttyä

K: Miksi vain joogaa, miksi ei myös mindfulnessia ja pilatesta? V: Paljolti samat vaikutukset voidaan löytää sopivalla joogaharjoituksella, jolloin harjoitus säilyy yhtenäisenä, ehjänä kokonaisuutena. Meditaatioharjoitteet nivoutuvat osaksi joogaharjoitusta. Niitä on tarjolla tarpeen mukaan: rentouttavista ja palauttavista mieltä haastaviin, jolloin keskiössä ovat ajatusten ja tunteiden säätely, häiriötilanteista palautuminen ja häiriöiden juurisyyn tunnistaminen.

K: Olen kiireessä. Miksi ei juurikaan lyhyitä harjoituksia? V: Pitkien harjoitusten vaikuttavuus on aivan toisella tasolla. Niiden avulla opit myös itsenäisesti tekemään lyhyitä, esim. työtaukoihin sopivia harjoituksia.