Joogan holistisuus

Akin Asanan jooga on holistinen eli kokonaisvaltainen harjoitusmenetelmä, koska se sisältää useita työkaluja: Monipuolisen kehoa huoltavan fyysisen harjoituksen, jolla mm. vetristät jumiutuneet hartiat, avaat rintarankaa, löydät kadotetun ryhdin, laitat lonkat ja lantion liikkeelle pitkän istumisen jälkeen, ehkäiset niskakipuja ja hoidat niveliä. Kun paikat avautuvat, hengityskin kulkee paremmin. Kehon huolto on myös väylä mielen huoltoon. Tutkit keskittymis- ja hengitysharjoituksia jossain muodossa; esimerkiksi keskittymistä kehoon, hengitykseen, liikkeeseen tai aistikohteisiin. Ja niin halutessasi, kokeilet yksinkertaista, lähes kaikille sopivaa meditaatiota ilman mystiikkaa.

Edellä mainitut auttavat hidastamaan kiireistä päivää ja palaamaan kehoon. Jos tuijotat tietokonetta kyllin pitkään, et tunne enää kehoasi, et oikeastaan sijaitse enää kehossasi vaan ajatuksissasi. Joogassa tietoiset liikkeet ja hengitys palauttavat yhteyden kehoon, vikistyt ja heräät eloon. Kun keho harjoituksessa hetkeksi pysähtyy, on tilaisuus aistia miten liikkeet vaikuttavat ja mielikin vähitellen rauhoittuu. Harjoituksen lopussa tämä on helpointa havaita. On myös helpompi hengittää. Ajatusten vuolas virta hidastuu. Kun prosessi syvenee, voidaan puhua meditaatiosta. Alamme havaita ajatuksemme tarkemmin ja huomaamme etteivät ne ole aina niin tosia kuin kuvittelemme. Tässä ei ole mitään mystistä, se on eräänlaista sumun hälvenemistä. Tulemme syvemmin tietoisiksi kehostamme ja tunteistamme, löydämme ne uudella tavalla. Miksi tämä on tärkeää?

Kehomme on muutakin kuin päänkantoteline. Hektisessä arjessa moni on katkaissut yhteyden juuriinsa, eräällä tavoin itseensä, koska hukkuu kiireeseen, päivän to do -listaan tai älypuhelimeen. Jos yhteys omiin juuriin on katkennut, miten voit oikeasti olla yhteydessä toisiin, työtovereihin, asiakkaisiin? Mieli on ehdollistunut reagoimaan ulkoisiin ärsykkeisiin, on altis ärtymään ja luomaan ristiriitoja. Mieli on kuin pinnalta alati kuohuva meri. Pinnan alla lepäävä tyyneys ja rikas elämä ovat tavoittamattomissa. 

Avain muutokseen ei ole kaukana. Se alkaa kehosta, siihen tutustumista liikkeiden avulla ja kehon äärelle pysähtymisestä - edes hetkeksi. Joillekin Akin Asanan jooga on rentouttava fyysinen harjoitus ja hyvä niin. Se voi olla myös paljon enemmän. Aina se on liikkeen, hengityksen ja pysähtymisen vuoropuhelua, itselle sopivien ja mukavien harjoitusten avulla. Esimerkkejä vaikutuksista: voimistut, virkistyt, herkistyt, opit hellittämään, palaudut, rentoudut ja rauhoitut. Sanat ovat silti vain sanoja. Harjoitus puhuu puolestaan, omalla tavallaan.