Joogan holistisuus - osa työhyvinvointia

Akin Asanan jooga on holistinen eli kokonaisvaltainen harjoitusmenetelmä, koska se sisältää useita työkaluja: Monipuolisen kehoa huoltavan fyysisen harjoituksen, jolla mm. vetristät jumiutuneet hartiat, ojennat rintarankaa, löydät kadotetun ryhdin, laitat lonkat ja lantion liikkeelle pitkän istumisen jälkeen, ehkäiset niskakipuja ja hoidat niveliä. Kun paikat avautuvat hengityskin kulkee paremmin. Kehon huolto joogassa on suora väylä syvälle mielen huoltoon. Tutkit keskittymis- ja hengitysharjoituksia; esimerkiksi keskittymistä kehoon, hengitykseen ja liikkeeseen. Halutessasi kokeilet yksinkertaista meditaatiota ilman mystiikkaa.

Edellä mainitut auttavat hidastamaan kiireistä päivää ja palaamaan kehoon. Jos tuijotat tietokonetta kyllin pitkään, et tunne enää kehoasi, et oikeastaan sijaitse enää kehossasi vaan ajatuksissasi. Joogassa tietoiset liikkeet ja hengitys palauttavat yhteyden kehoon, virkistyt ja heräät eloon. Kun keho harjoituksessa hetkeksi pysähtyy, on tilaisuus aistia miten liikkeet vaikuttavat. Harjoituksen lopussa tämä on helpointa havaita. On myös helpompi hengittää. Ajatusten vuolas virta hieman hidastuu. Jos prosessi syvenee, voidaan puhua meditaatiosta. Alamme havaita ajatuksemme tarkemmin ja huomaamme etteivät ne ole aina niin tosia kuin kuvittelemme. Tämä luo levollisuutta. Siinä ei ole mitään mystistä. Tulemme syvemmin tietoisiksi kehostamme, tunteistamme ja elämästä ympärillämme, löydämme ne uudella tavalla. Miksi tämä on tärkeää?

Kehomme on enemmän kuin päänkantoteline. Hektisessä arjessa moni on katkaissut yhteyden juuriinsa, eräällä tavoin itseensä, koska hukkuu kiireeseen, päivän to do -listaan tai älypuhelimeen. Jos yhteys omiin juuriin on katkennut, miten voit oikeasti olla yhteydessä toisiin, työtovereihin, asiakkaisiin? Mieli on ehdollistunut reagoimaan ulkoisiin ärsykkeisiin, on altis ärtymään ja luomaan ristiriitoja. Mieli on kuin ylipingottunut jousi, joka on kadottanut kykynsä päästää irti, hellittää, etkä kenties edes huomaa että näin on.

Avain muutokseen on lähellä. Se alkaa kehosta, siihen tutustumista liikkeiden avulla ja kehon äärelle pysähtymisestä - edes hetkeksi. Opit tunnistamaan kehon ja mielen signaaleja ennen kuin ne käyvät ylikierroksilla. Joillekin Akin Asanan jooga on rentouttava fyysinen harjoitus ja hyvä niin. Se voi olla myös paljon enemmän. Aina se on liikkeen, hengityksen ja pysähtymisen vuoropuhelua, itselle sopivien ja mukavien harjoitusten avulla. Esimerkkejä vaikutuksista: voimistut, virkistyt, herkistyt, opit hellittämään, palaudut, rentoudut ja rauhoitut. Sanat ovat silti vain sanoja. Harjoitus puhuu puolestaan omalla tavallaan.